Spring naar content

Je eigen boek promoten… Het is een nachtmerrie!

Je eigen boek promoten het is een nachtmerrie | HMVVDV“Schrijf een boek,” zeiden ze. “Dat is leuk,” zeiden ze. “En als-ie uit is, kun je mooi je eigen boek promoten. Dat is nóg leuker,” zeiden ze. Maar raad eens? Dat is het helemaal niet! Het is een leugen! Je eigen boek promoten is een nachtmerrie!

*Verstopt zich met haar boek onder een dekentje*

Ja, het is weer zo ver. Ik heb last van de SchrijversStress. Of van de WritersBlues. Of wat je dan ook kunt bedenken voor die knagende onzekerheid en dat ellendige gevoel wanneer het gaat over het promoten van je boek. Want echt mensen, niets is zo frustrerend als een boekpromotie die niet echt lekker van de grond komt.

Laat me met rust, ik schrijf

Het is volgens mij een probleem waar heel veel schrijvers last van hebben: het promoten van je boek is eng. Het is moeilijk en lastig en eigenlijk durf je helemaal niemand lastig te vallen met verhalen over dat geniale boek dat je schreef. Alleen al vertellen waar het over gaat, is al een hele opgave!

Als schrijver wil ik namelijk niet dat mensen mij irritant en/of arrogant vinden. Ik wil eerlijk gezegd zo min mogelijk in de spotlights staan – ik ben toch zeker schrijver geworden om mij in een hutje op de hei op te kunnen sluiten, zodat ik zo min mogelijk mensen hoef te zien? Laat mij lekker alleen!

Maar als je wilt dat mensen weten dat je überhaupt een boek hebt geschreven, zou je daar op zijn minst iets over moeten vertellen… Dus moet je met het lood in je schoenen je veilige schrijfhol verlaten om je te tonen aan de buitenwereld. Om zoveel mogelijk reclame te maken voor je boek. Aaahhhh!!!

Flyers te krijg, heel mooie flyers!

Uiteraard doe ik wel dappere pogingen om mijn boek te promoten. Ik heb heel kekke flyers gemaakt die ik braaf overal mee naartoe sleep. Want misschien is er wel een gelegenheid om deze flyers kwistig in de rondte te strooien!

Dus als ik in de bibliotheek ben, vraag ik mijzelf af: zal ik hier een paar flyers achterlaten?
Dus als ik bij een concert van Ringo Starr ben, vraag ik mijzelf af: zal ik hier een paar flyers achterlaten?
Dus als ik in een hip koffiebarretje zit, vraag ik mijzelf af: zal ik hier een paar flyers achterlaten?

Nou, drie keer raden… in 99 procent van de gevallen komen alle flyers gewoon weer mee terug naar huis. Ik durf het gewoon niet! Ik weet niet of het gewaardeerd wordt dat ik ergens flyers achterlaat. Ik ben bang dat mensen boos op mij worden, omdat ze mij een opdringerige muts vinden. Die bovendien nog rommel maakt ook.

Dan maar online mijn eigen boek promoten?

Ook online (waar ik in ieder geval geen fysieke zooi kan maken met mijn boekpromotie), ben ik enigszins terughoudend. Ik weet namelijk zeker dat echt niemand op mijn gespam zit te wachten. Ik vind mijzelf al opdringerig als ik een paar keer een link naar deze website post. En dan heb ik nog niet eens geroepen dat iedereen toch echt, echt, echt Het magische verhaal van de Verteller moet lezen.

Wat ik overigens wel vind, uiteraard. Maar ja, hoe breng ik die boodschap op een subtiele wijze? Hoe kan ik mijn eigen boek promoten, zonder dat mensen gek van mij worden?

Mocht iemand tips hebben, dan hoor ik het graag!

En tot die tijd… LEES MIJN BOEK!!!


Update: wil je meer weten over zelf je boek promoten? Dit zijn mijn beste tips!


Het magische verhaal van de Verteller is een betoverende roman over lotsbestemming, een mythische god en de muziek van The Beatles.

Te koop als paperback en e-book. Altijd gratis verzending in Nederland!

8 reacties

  1. Lenthe op 30 juni 2018 om 12:33

    Heel herkenbaar… Een van de redenen waarom ik onder een pseudoniem schrijf, want bijna niemand weet dat ik boeken schrijf… Promoten is niets voor mij, zeker niet in het openbaar. Nadeel is natuurlijk wel dat ik niet zomaar boeken kan verkopen in mijn vrienden/familiekring . Promoten onder een pseudoniem vind ik dan weer iets makkelijker. Wordt je boek ook als ebook verkocht?
    Mijn tip; (of eigenlijk de reden waarom ik nu meer ebooks verkoop) geef een gratis ebook uit (liefst als deel van een serie)! Ik verkoop meer ebooks sinds deel 1 van de serie gratis te downloaden is, en ik verkoop er nog meer sinds ik deel 2 op Kobo Plus heb gezet :). Stuur maar een berichtje als je meer wilt weten!

    • Laura Alblas op 30 juni 2018 om 20:13

      Het lijkt mij eigenlijk nóg lastiger om onder een pseudoniem aan boekpromotie te doen. Ik kan me voorstellen dat je dan juist nog minder graag / makkelijk de publiciteit opzoekt. Heb jij nog iets specifieks gedaan om ervoor te zorgen dat lezers jouw boeken vonden?

      Afgezien van het gratis e-book dan – bedankt voor die tip, btw! Het magische verhaal van de Verteller is er (NOG) niet als e-book, maar toevallig heb ik vandaag een blog afgerond over dit onderwerp. Ik wil het namelijk wel heel graag ook als e-book uitgeven. Heb alleen nog geen idee hoe ik dat aanpak (maar daarover dus mijn volgende blog – ik kan al je tips goed gebruiken!).

  2. Rita Cornegge op 11 oktober 2018 om 19:21

    Zo ontzettend herkenbaar wat je schrijft! Ik ervaar dezelfde problemen als jij met de promotie van mijn eerste boek. Toch heb ik alle moed verzameld en een email gestuurd naar de redactie van een plaatselijke krant met de vraag of ze mijn boek onder de aandacht wilde brengen. Kort daarna heb ik een interview gehad en dat stond een paar dagen later al in de krant (doodeng). Vervolgens mijn boek gedeeld op Facebook en dat leverde heel veel positieve reacties op. Ik ben nu bezig om mijn boek te promoten op de websites waar mijn doelgroep zich verzameld heeft. In mijn geval gaat mijn boek over mijn persoonlijke ervaring met blaaskanker. Ik heb geen idee waar jouw boek over gaat, maar misschien is het handig om erachter te komen in welke kringen jouw doelgroep zich begeeft en bevindt! In ieder geval heel veel succes!

  3. MICHEL op 8 december 2019 om 19:03

    Ik heb er over getweet met jouw getagd…. Want mijn hemel wat herken ik me in dit stuk zeg, voor 99% had het van mij kunnen zijn… Ik ben min of meer verplicht om mijn autobiografie te gaan promoten… Maar pfff, jouw tekst beschrijft zo erg goed hoe ik me daarbij voel! Jouw boek lijkt me interessant trouwens, eens ff kijken in de nabije toekomst of ik ruimte kan vinden om hem aan te schaffen. Bedankt voor je stuk en te lezen dak verreweg niet de enige ben. 🙂

    MVG Michel

  4. H. op 25 januari 2021 om 15:30

    Wat herkenbaar inderdaad haha. Mijn vraag is, hoe doen jullie dat eigenlijk op internet? Want ik weet sowieso niet wáár ik mijn boek al zou moeten promoten :’)

    • Laura Alblas op 26 januari 2021 om 11:55

      Mijn belangrijkste internetpromotiemiddel is natuurlijk dit blog. Daarbij vind ik het belangrijk dat ik niet alleen over Het magische verhaal van de Verteller schrijf, maar ook over andere boeken en lezen en schrijven in het algemeen. Ik wil er geen doorlopende reclameshow van maken. Vervolgens deel ik mijn blogberichten op social media om ze onder de aandacht te brengen van mijn doelgroep.

      Ik heb ook een blog geschreven met mijn beste tips voor het promoten van je boek. Misschien helpt dat je: http://hetmagischeverhaal.nl/2020/05/18/zelf-je-boek-promoten-tips/

      Succes in ieder geval! Waar gaat je boek over?

  5. samuel Derous op 3 juni 2021 om 21:40

    zo herkenbaar… Ik heb net een boek geschreven en uitgegeven via een kleine uitgeverij, dus de promotie ligt vooral op mijn schouders…Maar ik kan het gewoon niet… Net voor de lancering was ik al overstressed…En nu zit ik hier zonder echt te weten hoe ik reclame voor mijn boek kanmaken…
    Je brengt het trouwens op een ludieke manier, vind ik wel leuk.

    • Laura Alblas op 4 juni 2021 om 10:52

      Bedankt voor je reactie Samuel. Het is altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die worstelt met het promoten van een eigen boek, hoewel het natuurlijk voor iedereen leuker was geweest om hier niets in te herkennen 🙂

      Ik weet niet of je al iets aan boekpromotie doet, maar je kunt altijd klein beginnen uiteraard. Niet meteen een boekenwinkel binnenstappen om je voor te stellen (als dat juist wel bij je past, zeker doen!), maar online je boek onder de aandacht brengen. Zie ook de tips in de blog die ik in een van de andere reacties noem – wie weet heb je daar iets aan.

      Wat voor soort boek heb je geschreven?

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven