Spring naar content

Uitgeven in eigen beheer: zo deed ik dat

Uitgeven in eigen beheer | Het magische verhaalEind 2015 verscheen de eerste druk van Het magische verhaal van de Verteller. Supertrots was ik natuurlijk; daar lag mijn boek in de (online) winkels! Superenthousiast vertelde ik iedereen over mijn prestatie. Dat het werd uitgegeven door een uitgever, vond ik ook heel wat. Dan heb je het gemaakt, toch? Tot de twijfels kwamen…

Ik was toch niet zo tevreden over de constructie ‘uitgeven door uitgever’. Ik had mijn boek net niet helemaal kunnen perfectioneren voordat het ineens werd gepubliceerd. Ik promootte mij suf, maar de uitgever bleef stil op dat gebied. Dus waarom zou ik niet alles zelf doen? Het was tijd om de touwtjes in eigen handen te nemen. Het uitgeefcontract werd opgezegd en ik ging mijn boek uitgeven in eigen beheer!

Herschrijven, schrappen, redigeren & nog een keer schrijven en schrappen

Nu klinkt dat uitgeven in eigen beheer eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Als schrijver én selfpubber wil je immers het aller- aller- allerbeste boek ever in de markt zetten en daarvoor moet je heel wat uit de kast trekken. Zo begon het er bij mij al mee dat ik Het magische verhaal van de Verteller aan een grondige redactieronde wilde onderwerpen. Dit was bij de eerste uitgave enigszins de mist in gegaan, dus deze keer zou ik geen steken laten vallen.

Ik heb net zo lang aan het verhaal zitten schaven, tot het helemaal perfect was. Of nou ja, bijna perfect. Mijn redacteur had er ook nog iets over te vertellen. En daarna kon ik met haar aanwijzingen het verhaal nog verder aanscherpen. Dat houdt je zo een paar maanden zoet!

(In deze herschrijfrondes heb ik Het magische verhaal van de Verteller wel een keer of vijf helemaal gelezen. En raad eens? Eigenlijk verveelt je eigen boek nooit!)

Aan de slag als grafisch designer

Als selfpubber ben je er nog niet met (her)schrijven alleen. Er moet namelijk ook een cover komen! Als je niet zo’n beelddenker bent en/of niet zo handig bent met ontwerpprogramma’s is het aan te raden om een grafisch designer in de arm te nemen, maar uitgeven in eigen beheer betekende voor mij ook dat ik precies wist hoe de nieuwe cover eruit zou moeten zien.

Uiteraard heb ik mij wel eerst goed ingelezen. Waar moet een goede cover bijvoorbeeld aan voldoen? Hij moet namelijk niet alleen de aandacht trekken, maar ook bij het verhaal passen, je doelgroep aanspreken, onderscheidend zijn, in één oogopslag duidelijk maken wat de titel is en ook op postzegelformaat (hallo thumbnail-afbeeldingen bij online winkels) nog goed zichtbaar zijn.

Ik heb heel wat tijd gestoken in de perfecte cover van Het magische verhaal van de Verteller en ik ben enorm blij met het resultaat. Ik vind het zo mooi geworden!

Handschrift | Het magische verhaal

De allereerste versie van Het magische verhaal van de Verteller schreef ik met de hand in schriften.

Administratief uitzoekwerk

En toen kwam ik op een magisch punt: het verhaal was 1000 keer geredigeerd en helemaal perfect en de nieuwe cover was zo mooi dat ik er een beetje verliefd op was geworden. Ik kon het uitgeven in eigen beheer nu echt in gang gaan zetten! En daarbij waren heel wat mogelijkheden waarover ik lange tijd mijn hoofd heb gebroken. Even in het kort had ik de volgende opties:

  • Mijzelf als uitgever registreren bij het KvK, een aansluiting bij het CB nemen, ISBN-nummers kopen en het boek in oplage laten drukken
  • Mijzelf als uitgever registreren bij het KVK, mij aansluit bij een clusteruitgeverij, ISBN-nummers kopen en profiteren van de CB-aansluiting en de drukker van de clusteruitgever
  • Mijn boek onderbrengen bij een uitgeefplatform, profiteren van hun CB-aansluiting, heel veel voordeliger ISBN-nummers kopen en via hen laten drukken (Print on Demand)

Nu moet je weten dat een ISBN-nummer Verschrikkelijk Duur is (€ 102,02 per stuk) en dat je per publicatie (bijvoorbeeld paperback en e-book) een apart ISBN-nummer nodig hebt. Alleen daarom al vielen de eerste twee opties voor mij af. Bleef over: het uitgeefplatform.

(Daarmee was ik er natuurlijk nog niet met mijn administratieve uitzoekklussen. Want hoe duur moet het boek bijvoorbeeld worden om er nog iets aan te verdienen? Dat bepalen hoort ook bij het uitgeven in eigen beheer.)

Het boek persklaar maken

Een boek uitgeven is trouwens iets anders dan een Word document uitprinten. Dat Word document moet dan ook de vorm van een boek krijgen en ik kan je vertellen: dat is niet het meest simpele karweitje. Of met andere woorden: wat een gedoe!

Sla maar eens een willekeurig boek open en je ziet een strakke uitlijning, iedere nieuwe alinea springt een stukje in, gesproken zinnen hebben een enkel aanhalingsteken en de paginanummers staan op de linker bladzijde links en op de rechter bladzijde rechts. En een gedrukt boek heeft natuurlijk een ander formaat dan een A4’tje. Nou, eer je dat allemaal goed hebt gezet…

Maar het is gelukt! En ik heb nog een fantastische tip voor die irritante paginanummers (ik kreeg ze echt niet netjes uitgelijnd, vooral omdat de eerste pagina’s geen nummer hebben, maar je wel moet doortellen en daar word je helemaal gek van): zet ze gewoon onderaan de bladzijde in het midden. Einde probleem stomme uitlijning.

Uitgeven in eigen beheer Laura | Het magische verhaal

En toen was-ie er: de heruitgave van Het magische verhaal van de Verteller!

En toen was er een boek!

Uiteindelijk had ik alle stappen doorlopen om op de knop PUBLICEER BOEK te kunnen drukken. En dat was me toch een magisch moment! Met één muisklik was de heruitgave van Het magische verhaal van de Verteller overal te koop. Superspannend ook, want wat zouden de lezers van het boek vinden? En nog een belangrijk puntje: hoe zorg ik er überhaupt voor dat lezers mijn boek willen lezen?

Naast schrijver, redacteur, grafisch designer, administratief medewerker en persklaar maker heb je als selfpubber dus nog een belangrijke rol… Die van miss (of mister) marketing! Wat écht niet zo eenvoudig is als het misschien klinkt. (Dit is een eerder blog over het promoten van mijn boek.)

Maar weet je, dat verhaal over mijn boekpromotie-avontuur bewaar ik voor een andere keer! En het maken van een e-book is ook weer een heel ander verhaal. Er is nog zo veel wat ik kan vertellen over mijn uitgeven in eigen beheer avonturen! Dus houd mijn blog goed in de gaten als je daar meer over wilt weten.


Het magische verhaal van de Verteller is een betoverende roman over lotsbestemming, een mythische god en de muziek van The Beatles.

Te koop als paperback en e-book. Altijd gratis verzending in Nederland!

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven